Hoofdstuk 4
De opdracht : Matteus 10 : 7-8
Wat we moeten prediken is de proclamatie dat Gods regering dichtbij gekomen is. Waar wij komen daar komt God. Wij vertegenwoordigen het Koninkrijk.
De drie sleutels : woorden, werken, wonderen.
Om de koninklijke opdracht uit te voeren zijn er 3 belangrijke sleutels.
Woorden: om de boodschap te communiceren.
Werken : we hebben zoveel gekregen (gratis) dus hebben we ook veel te
geven. Tijd, geld, aandacht, vergeving, liefde enz.
Wonderen : Bovennatuurlijke ingrepen van God zijn wegwijzers naar de
Koning.
Deze drie sleutels demonstreren de aanwezigheid van het Koninkrijk.
Deze 3 sleutels worden ook zo genoemd in de bijbel. Bv rom. 15 : 18 en 19
Door wat ik zeg en doe, door Zijn macht waarmee ik tekenen en wonderen verricht door de macht van Gods Geest. Vanuit Jeruzalem tot aan Illyrië ( de verste punt waar Paulus kwam)
Paulus brengt het Koninkrijk bij de mensen.
Wat hierbij nodig is, is balans. Vaak richten organisaties hun focus op 1van deze 3. Ze doen veel goeds, maar spreken niet over God, of ze spreken over het Koninkrijk, maar doen geen goede werken. En ook is er vaak niet meer de verwachting van het Bovennatuurlijke. Soms zijn er juist clubs die zich helemaal richten de wonderen. De balans is weg, en uiteindelijk wordt het heel eenzijdig.
Als we in Matteus kijken, zien we dat Jezus een perfecte balans laat zien.
De bergrede gaat over woorden en werken en Hij laat meteen de wonderen zien. Dat is het Koninkrijk, totale harmonie. Een overspelige vrouw vergeven, daarnaast onderwijzen, iemand bevrijden in de synagoge en eten bij tollenaars. De voeten wassen van Zijn leerlingen maar ook discussiëren met farizeeërs. Wat een voorbeeld.
Als we het Koninkrijk van God proclameren, dan brengen we een regering met andere wetten en een andere orde. Het Koninkrijk kent geen grenzen en is continu in beweging en dus is er ook voortdurend strijd. Wij brengen in het gebied van de tegenstander de richtlijnen van de Echte Koning. We verkondigen een andere cultuur. Hierdoor ontstaat strijd, botsing. Onze boodschap provoceert, daagt uit en prikkelt.
In Matteus 10, krijgen de leerlingen de instructies mee en stuurt Jezus ze op pad, met de opdracht om het Koninkrijk te presenteren en ze mogen niets van de zichtbare wereld meenemen.
Eigenlijk zegt Jezus : Neem niets mee, want jij bent de boodschap. Geen overtollige bagage, jij bent het licht van de wereld. We hoeven het Koninkrijk van God niet mooier te maken. Het is overweldigend sterk van Zichzelf.
Focus je op de kern. Als je met lege handen vertrekt kan God ze vullen.
Maar in deze strijd waarschuwt Jezus zijn leerlingen en dus ook ons.
In Mat 10 noemt Jezus wel 6 verschillende vormen van vervolging. Je zult voor het gerecht gesleept worden, men zal je haten en laten geselen. Je zult uitgeleverd worden en moeten vluchten. Jezus zegt letterlijk dat we als schapen onder de wolven gezonden worden.
Als je goed kijkt zie je dat het Koninkrijk vooral zichtbaar wordt door lijden ( van geboorte tot kruis) en Jezus zegt Zelf dat we ons kruis op moeten nemen en achter Hem aan moeten gaan. In Mat 13 laat Jezus zien dat we moeten sterven en alles over moeten hebben voor het volgen van Jezus.
Woorden
Het verkondigen met onze mond.
Evangelie betekent Goede/ blijde boodschap. Eigenlijk was dat wat er gebeurde in de tijd van het nieuwe testament. Er kwam een nieuwe keizer, met een nieuwe regering. Deze kwam met nieuwe regels en wetten.
Dus eigenlijk is de verkondiging : er is een nieuwe regering.
Wat heel belangrijk is, is dat het verkondigen van het evangelie meer is dan het reddingsverhaal. Het is het verkondigen van de nieuwe regering. Als je alleen vertelt dat Jezus gekomen is om ons te redden, is het alsof we vertellen over de deur die geopend is ( en mensen hebben een kaartje voor de hemel ontvangen en mogen wachten tot ze naar binnen gaan) maar dat is een beperkt evangelie ( voor de helft) Jezus leert ons om te zeggen : Bekeert u , het Koninkrijk komt aan. We moeten niet alleen focussen op de redding, maar ook het Koninkrijk prediken.
Stress
Waarom vinden we het zo moeilijk om het prachtige nieuws van het Koninkrijk verder te vertellen?
Waarom voelt het niet natuurlijk om erover te praten. De oorzaak ligt bij de spanning die evangelisatie bij ons oproept. We verkrampen en gaan moeilijke woorden gebruiken en hopen eigenlijk op een soort standaard verhaal, zodat we dat kunnen vertellen. Maar het klinkt niet natuurlijk als we iets voorlezen van iemand anders. We weten gewoon niet hoe we onszelf kunnen zijn. Misschien is de grootste reden dat we er zo’n toestand van maken. We moeten het hele evangelieverhaal uit de bijbel kunnen citeren.
Maar we zijn niet geroepen om iets moois te citeren.
We zijn geroepen om te getuigen van wat we gezien en gehoord hebben ( getuige bij de politie) Wat heb jezelf meegemaakt? Wie is God voor jou?
Je weet precies wat er gebeurd is, want je was er zelf bij. Je bent de kroongetuige.
Jezus roept ons niet op om theoloog te zijn, maar om van Hem te getuigen.
Het gaat niet om hoofdkennis, maar om hartservaring. Degene in de bus, naast je, zit niet te wachten op een uitleg over de draak van Openbaringen, maar wel naar wat jij hebt meegemaakt. Wat betekent Jezus voor jou persoonlijk?
Misschien heb je niet zoveel ervaringen. Op zondag lukt het nog wel, met de juiste houding en de liederen die voorgedrukt zijn. Als dat zo is, valt er ook weinig te getuigen. Vroeger dacht ik altijd dat je getuigenis was, hoe je tot bekering kwam. En hoe spectaculairder, hoe beter. En zo’n verhaal van drugs en in de goot liggen had ik niet. Maar je getuigenis is, wat je vandaag met Jezus hebt meegemaakt. Hoe verandert mijn leven en is het veranderd in de afgelopen jaren?
Bij een confrontatie met buitenstaanders kan dit je ernstig belemmeren.
Vraag God om je opnieuw aan te raken, zodat je getuigenis niet kennis in je hoofd is, maar dat je vanuit je hart kunt getuigen.
Angst 1 : geen begrip
Naast misschien een gemis aan ervaringen om over te getuigen, zijn er ook angsten die ons parten spelen.
Allereerst zijn we bang dat mensen geen begrip voor ons kunnen opbrengen. We zijn bang om stom gevonden te worden en dat mensen ons in een hokje stoppen.
Bang voor afwijzing. De goedkeuring van anderen is erg belangrijk voor ons.
Jezus heeft nooit gezegd dat het makkelijk wordt. Jezus heeft ons “belooft” dat we vervolgd en uitgelachen zullen worden.
Dat is niet echt een fijn vooruitzicht, maar als je Jezus echt wil volgen, zit dit er gewoon bij. En we willen Jezus toch Koning laten zijn?
We brengen nu eenmaal het Koninkrijk, met alles erop en eraan in vijandig gebied.
Angst 2 : geen woorden
Naast de angst voor afwijzing , zijn we vaak bang dat we niet weten wat we moeten zeggen.
Zoals ik net al zei : de boodschap bestaat uit wat je is overkomen. Niet van horen zeggen, maar jouw eigen verhaal.
Gelukkig zegt Jezus dat we in zulke situaties niet bang hoeven te zijn. Hij voorzag er al in. De heilige Geest zal de woorden in je mond leggen
( mat 10: 19 en 20 ) Vertrouw op de influistering van de heilige Geest. Niet in een stuk theologie, of een voorgeprogrammeerd antwoord. Je hoeft je toehoorders niet in de val te laten lopen, je bent geen slimme verkoper van een product dat niet werkt. Je bent een boodschapper van de Koning en je vertegenwoordigd een Koninkrijk dat de wereld zal veranderen. Jouw woorden komen van de Koning Zelf, door de heilige Geest.
Angst 3 : Geen resultaat
We zijn bang voor afwijzing en aarzelen over wat we moeten zeggen, maar we hebben vaak last van een nog diepere angst. Zal het wel resultaat opleveren?
Eigenlijk twijfelen we vooral aan de kracht van de boodschappen, de uitwerking van het evangelie.
Hoe langer we bekeerd zijn, des te meer zorgen we hier over lijken te hebben. Alsof ons verstand steeds meer in de weg gaat zitten. We proberen een sluitend verhaal op te bouwen, maar geloven in God is niet sluitend. Het is rekenen op het onmogelijke. Het is vertrouwen op de Onzichtbare en leven vanuit de verwachting dat Hij ingrijpt. Onze hersencellen blokkeren dat vertrouwen vaak, omdat we zijn opgegroeid in een maatschappij waarin we van jongs af aan al geleerd wordt om onafhankelijk en zelfstandig te zijn.Hoe zelfstandiger en onafhankelijker je bent, hoe verder je komt. Maar deze denkbeelden gaan lijnrecht in tegen de orde van Gods Koninkrijk. Overgave aan Hem is het begin van een nieuw leven. De zege ligt in het brengen van een offer en de overwinning in blindelings vertrouwen op God. Vaak is ons hoofd gevuld met allerlei redeneringen, ongeloof en soms zelfs kritiek. Dat zit ons in de weg. Geloven is een avontuur, met durf en lef als sleutels.
We mogen geloven wat Jezus zegt : We hebben een Pleitbezorger. De Paracletos. ( de heilige Geest) Hij is Degene die de juiste antwoorden geeft, en die overtuigt van zonde en van gerechtigheid en van oordeel.
Jij spreekt en Hij overtuigt.
Het is wel jouw taak als kroongetuige om je mond open te doen.
De oplossing voor alle drie de angsten is dat je moet vertrouwen dat de heilige Geest er is en je helpt. Zorg ervoor dat je het niet alleen doet, maar zorg ervoor dat je altijd vol van de heilige Geest bent.
Wat we nodig hebben :
Blind vertrouwen en ongetemperd enthousiasme
Bewogenheid. Ga je verplaatsen in de ander. Vraag dit ook aan God. Praat gewoon met mensen en besteed tijd en aandacht aan hen.
In zwakheid wordt de kracht van Gods Koninkrijk zichtbaar.