Koninklijk leven deel 3.
Alleen al in Matteus noemt Jezus 40 keer het Koninkrijk. En Jezus vertelt 14 gelijkenissen, waar Hij het Koninkrijk vergelijkt met iets.
Hoofdstuk 3
De demonstratie van het koningschap
Matteus 8-9
Jezus geeft ons een demonstratie.
Als je het laatste stuk van de troonrede leest, zou je kunnen denken dat Jezus wonderen en openbaringen niet zo belangrijk vindt. En er zijn mensen die dit aangrijpen om te zeggen dat ze niet belangrijk zijn. De toespraak gaat juist over gehoorzaamheid en een veranderd hart. De wil van God.
Maar dan bewijst Jezus dat wonderen er helemaal bij horen.
Hij eindigt de toespraak met de gelijkenis van de wijze en dwaze man. En daarbij zegt Hij dat alles wat Hij juist gepredikt heeft de rots is onder je levenshuis. Deze gelijkenis zegt niet dat Jezus het fundament is, maar ‘ het doen wat Hij zegt’.. Niet alleen maar woorden, maar ook daden. Niet alleen maar hopen en afwachten, maar het avontuur beleven. Leef, verwacht, geloof en wees actief in je navolging van Jezus.
Direct na de troonrede komt Jezus de berg af. De massa volgt Hem. Dit was het beste onderwijs wat je kon krijgen.
Mensen waren geraakt ( de beste preek ever) Hebben jullie dat wel eens meegemaakt? Dat je een preek hoort die je leven voor altijd verandert?
Matteüs 8 : 2
Jezus moet moe geweest zijn van die vele uren onderwijs, maar dan komt er een melaatse man naar Hem toe en zonder enige terughoudendheid raakt Jezus hem aan en geneest hem. Gedreven door pure liefde.
De massa ziet het, na het onderwijs volgt een demonstratie. Genade en geloof gaan hand in hand. Kwetsbaarheid en kracht horen bij elkaar.
Het antwoord op de vraag van de man ; Wilt U me genezen? Zegt Jezus :Ik wil het. Dat zegt iets over het hart van God. In het Koninkrijk van God is er de kracht en de wil om te genezen.
De volgende genezing is ook buiten de lijntjes. Matteüs 8 : 5- 13
Een romeinse officier vraagt om hulp voor zijn knecht. Een woord van Jezus is genoeg. De romein heeft begrepen welk gezag Jezus heeft.
Gods liefde is dus niet alleen voor Abraham, Isaak of Jacob, maar ook voor deze Romein. En nog veel andere volken zullen volgen.
Het Koninkrijk is niet begrensd.
Het Koninkrijk van God overstijgt alle wetten. Religieuze wetten, cultuurwetten maar ook natuurwetten.
Na deze drukke dag gaat Jezus met Petrus mee naar huis. De schoonmoeder van Petrus is ziek. En Jezus komt direct in actie. Hij kwam niet alleen voor spectaculaire zaken, maar ook voor gewoon zorgen.
Hij geneest haar en ze staat meteen op om voor Hem te zorgen.
Aan het einde van deze dag brengen mensen opeens vele bezetenen bij Hem ( matteus 8 : 16)
In en om het huis lopen gekwelde mensen rond. Verwrongen persoonlijkheden. Maar Jezus heeft de controle. Met een enkel bevel dreef Hij de geesten uit en allen die ziek waren genas Hij.
Opnieuw maar 1 gezagswoord. De zeggenschap van die boze geesten wordt verbroken door 1 bevel van de Koning. Wat een feest moet dat geweest zijn in dat straatje.. Dansende vrouwen, juichende mannen en dansende kinderen. Zo wordt het Koninkrijk zichtbaar. Gewoon bij mensen in de straat. Onderwijs en demonstratie gaan hand in hand.
De dag is nog niet voorbij. Jezus stapt in de boot en het gaat stormen.
Gelukkig is Jezus er om de storm het zwijgen op te leggen, maar Hij verwijt de leerlingen dat ze niet zelf in actie komen. Ze hebben het onderwijs en de demonstratie van Gods kracht gehoord en gezien en toch hebben ze het nog niet begrepen. Jezus noemt ze kleingelovigen. Eigenlijk geeft Hij ze een les : Jullie hebben dezelfde autoriteit om de heerschappij van God uit te spreken. Maar ze worden bang en er is plaats voor twijfel. Dat is ook een les voor ons. Jezus is ook in ons midden en we mogen Zijn regering uitspreken over alle omstandigheden.
Ook hier is 1 woord van autoriteit genoeg. De wind gaat liggen het water wordt rustig. Iedereen is onder de indruk van dit nieuwe Koninkrijk, dat zichtbaar wordt door kracht en autoriteit.
Aan de overkant van het meer laat Jezus ook het Koninkrijk zien vol van gezag. Hij laat zien dat het Leven het van de dood wint, bij de bezeten mannen, die op die graven rondhangen. Hij bevrijdt ze met een enkel bevel.
Maar dan keren de inwoners van dat gebied zich tegen Hem. De komst van het Koninkrijk gaat gepaard met heftige confrontaties. Zelfs al worden mensen bevrijd en genezen, toch zal er dikwijls tegenstand zijn of soms alleen onbegrip. Ondanks alles moeten we naar Jezus blijven kijken. Hij is ons voorbeeld.
Weer terug aan de overkant blijft Jezus demonstraties geven van genezingen. Nu bij een verlamde man, bij wie Hij de zonden vergeeft, wat tot onrust zorgt,
Daarna kiest Jezus opeens Matteus uit om Hem te volgen. Een tollenaar. En Hij gaat het huis in van de tollenaar waar Hij andere tollenaars en zondaars ontmoet en met hen samen eet. Ze weten dat ze ziek zijn en hebben nu eindelijk een dokter gevonden. Voor hen is Jezus gekomen en in hen wordt Zijn kracht zichtbaar. Wie neervalt voor de voeten van de Koning wordt genezen en aanvaardt.
Een principe van het Koninkrijk : bewogenheid strekt zich uit naar kwetsbare, gebroken en beschadigde mensen. Je kunt de oude gedachte ( offers) en het nieuwe Koninkrijk niet met elkaar mengen ( dat bedoelt Jezus met de oude wijn in nieuwe zakken) Dus wijs niet met je vinger, geef veroordeling geen kans, maar leef vanuit genade.
Overal waar Jezus komt, laat Hij een spoor van herstel en bevrijding na.
Matteus heeft 2 hoofdstukken vol wonderen gepropt. Hij wil laten zien dat Jezus in elke nood voorziet :
2. Plaatsen. Iedere keer ergens anders. Aan de voet van een heuvel, in een stad, een huis, een boot, bij graven, of gewoon op straat. In de openlucht, op het water of in een huis. Geen ruimte of locatie verandert de kracht van de Koning
3. Mensen. Heel veel verschillende mensen worden aangeraakt. Voor iedereen is Jezus gekomen. Een onreine man, een romeinse knecht, schoonmoeder, een dochter van het hoofd van de synagoge. Van religieuze leider tot romeins bevelhebber, dochter tot knecht. Het Koninkrijk is voor iedereen.
4 Manieren. Er is geen vastomlijnde methode. De een wordt aangeraakt, een ander toegesproken. Soms op afstand en dan weer grijpt Jezus een hand vast. Hij verandert een situatie door een kort bevel, maar soms ook omdat mensen Hem vastgrijpen of aan Zijn voeten worden gelegd. Elk bevel is raak, elke aanraking is compleet. Het is een veelkleurig overzicht van een nieuwe regering, de overmacht van een aankomend Rijk.
Je kunt er niet omheen dat wonderen erbij horen. Jezus laat het zien. Het gaat dus niet alleen om het innerlijk.
Als Jezus bidt Laat Uw Koninkrijk komen, dan is het Zijn hartewens dat Gods regering zichtbaar wordt in mensen. Gods leiderschap over hun leven, Zijn herstel in hun lichamen. Gods wil in heel hun doen en laten. Zoals in de hemel, zo ook op de aarde.
We zijn geroepen om een geestelijke strijd te voeren. In de hemel heeft God alle macht, maar op aarde moet de overwonnen tegenstander nog onder de voeten van Jezus gebracht worden. Boze geesten en ziektemachten. Zelfs weergoden. Laat Uw Koninkrijk komen!
De koninklijke opdracht
Hoofdstuk 10 van Matteus gaat over deze opdracht
Nog even wordt een soort samenvatting gegeven in Matteüs 9 : 35. Jezus trok rond langs alle steden en dorpen. Hij gaf onderricht in de synagoge, verkondigde het goede nieuws over het Koninkrijk en genas iedere ziekte en elke kwaal.
Opvallend is dat hoofdstuk 4 : 23 hieraan gelijk is. Matteus sluit hiermee een belangrijk hoofdstuk af. Een nieuwe fase gaat van start. Het einde van de solo bediening.
Jezus was niet even op aarde om Zijn taak te volbrengen. Jezus werd ook echt mens. Hij voelde enorme bewogenheid voor de mensen en huilde om ze.
Het is de bedoeling dat wij gaan voelen wat Jezus voelt. Dat we gaan kijken met Zijn ogen.
Aan het eind van hoofdstuk 9 keert Jezus Zich met intense bewogenheid om naar Zijn volgelingen. Meer mensen moeten aan het werk. We moeten God vragen om mensen aan te raken en te bezielen. ( Pas op dit moet je dus niet zelf doen)
We moeten bidden om arbeiders, zegt Jezus. Dit is dus meer dan volgeling, want dat waren de leerlingen al.
De arbeiders zijn volgelingen, die bekleed worden met de kracht van het Koninkrijk ( en in ons geval dus in de kracht van de heiige Geest) Daar zit ons probleem. We doen zoveel in eigen kracht.
Alleen door bescheiden te zijn, zul je koninklijk functioneren. Dat is de houding van ware discipelen.
Het Koninkrijk wordt niet groot door te imponeren. Het hoeft zich niet te verkopen door een sterk reclamespotje. Of een goede pr campagne. Christenen volgen de Meester. Het Koninkrijk openbaart de Koning.
Jezus voegt de daad bij het woord op het gebed om arbeiders en geeft de leerlingen macht, autoriteit en gezag. De macht om ziekte aan te spreken, boze geesten weg te sturen en zelfs zonden te vergeven ( Joh 20 : 23)
Jezus vermenigvuldigt Zichzelf in Zijn leerlingen. Hun namen worden nog een keer voorgesteld, want van nu af hebben ze een nieuwe functie. Van leerlingen naar arbeiders. Een voor een mogen ze nog een keer over de rode loper. Samen met Jezus brengen ze het Koninkrijk. Gods heerschappij breekt door. Niet te stoppen.
De opdracht : Matteus 10 : 7-8
Wat we moeten prediken is de proclamatie dat Gods regering dichtbij gekomen is. Waar wij komen daar komt God. Wij vertegenwoordigen het Koninkrijk.